Τα ελληνικά ελκύουν σπουδαστές στις ΗΠΑ
- 10/04/2022
- ΔΙΑΦΟΡΑ
Κάθε ακαδημαϊκό έτος, οι εγγραφές μπορούν να φτάσουν στα νεοελληνικά μαθήματα τις τετρακόσιες και σε ελληνικά μαθήματα γενικά τις πέντε χιλιάδες...
Στο Αν Άρμπορ, τη μικρή πόλη που είναι η έδρα του περίφημου πανεπιστημίου (από τα καλύτερα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα των ΗΠΑ μαζί με το Μπέρκλεϊ), τα νέα ελληνικά έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση. Το ίδιο ισχύει για το μάθημα που διδάσκει ο καθηγητής Βασίλης Λαμπρόπουλος, κάτοχος της έδρας Κ. Π. Καβάφη, με θέμα την ελληνοαμερικανική κουλτούρα, όπως και για το μάθημα για την αρχαία και σύγχρονη Αθήνα που διδάσκει η συνάδελφος και σύζυγός του, καθηγήτρια Άρτεμη Λεοντή.
Κάθε ακαδημαϊκό έτος, οι εγγραφές μπορούν να φτάσουν στα νεοελληνικά μαθήματα τις τετρακόσιες και σε ελληνικά μαθήματα γενικά τις πέντε χιλιάδες. Το πανεπιστήμιο καλύπτει σχεδόν όλες τις περιόδους του ελληνικού πολιτισμού με περίπου τριάντα καθηγητές. Την ώρα που κάποια τμήματα ελληνικών σπουδών στην Ευρώπη καταργούνται, στην Αμερική ανθούν.
O Βασίλης Λαμπρόπουλος, ξενιτεμένος τριάντα χρόνια από την Ελλάδα, αφού δίδαξε πρώτα στο Οχάιο, εγκαταστάθηκε στο Μίσιγκαν. Μας εξηγεί πώς εντάσσονται τα νέα ελληνικά στην πανεπιστημιακή ζωή: «Το αμερικανικό εκπαιδευτικό σύστημα δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές του κολεγίου να πάρουν μαθήματα από μια ευρεία γκάμα επιλογών. Έτσι μπορεί κάποιος να έχει επιλέξει, λ. χ., νέα ελληνικά, αστρονομία και μπαλινέζικο θέατρο. Η πολυσχιδής εκπαίδευση δίνει στα παιδιά ευελιξία σκέψης ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σημερινής οικονομίας. Ξέρουμε πια ότι αυτό που σπουδάζεις δεν θα το χρησιμοποιήσεις απαραίτητα στη ζωή σου. Πρέπει λοιπόν το ίδιο το πανεπιστήμιο να σου μάθει ότι οφείλεις να είσαι συνεχώς επανεκπαιδεύσιμος».
Γόητρο και περιέργεια
Οι φοιτητές των ελληνοκεντρικών μαθημάτων είναι συνήθως παιδιά ευρωπαϊκής καταγωγής, σπάνια ασιατικής ή λατινοαμερικανικής προέλευσης. «Κάθε χρόνο, μόνο ένα μικρό μέρος των φοιτητών μας είναι Ελληνοαμερικανοί. Τα ελληνικά μαθήματα έχουν γόητρο. Οι Έλληνες έχουν καλό όνομα στο πανεπιστήμιο, είναι δεμένοι μεταξύ τους. Πολλοί ξένοι έρχονται από περιέργεια, είτε γιατί έχουν ακούσει καλά λόγια από άλλους που πήραν το μάθημα. Άλλοι αναπτύσσουν μια συμπάθεια σε εμάς από κάποιον Έλληνα φίλο ή συγκάτοικο», μας εξηγεί.
«Ο βασικός στόχος του δικού μου μαθήματος για την ελληνοαμερικανική κουλτούρα είναι να προβληματιστούν τα παιδιά για τη γλωσσική, εθνική, φυλετική ταυτότητα στην Αμερική μέσα από την οπτική γωνία της ελληνικής περίπτωσης. Χρησιμοποιώ τους Έλληνες ως πύλη εισόδου σε αυτά τα ζητήματα. Στις ΗΠΑ, η ελληνική κοινότητα ανθίσταται ιδιαίτερα στην αφομοίωση, χωρίς όμως να παραμένουμε κοινωνικό περιθώριο. Έχουμε ιστορία σε βάθος χρόνου, κάτι που βοηθάει ιδιαίτερα όταν εξετάζουμε θέματα παράδοσης».
Η συζήτηση έρχεται αναπόφευκτα στις ριζοσπαστικές μεθόδους διδασκαλίας, όπως το YouΤube ή βίντεο με stand up comedy:
«Στην Αμερική, είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε το μάθημά μας ενδιαφέρον, να αφουγκραζόμαστε τα νέα δεδομένα της παιδαγωγικής. Στην Ευρώπη, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις νεοελληνιστών που, ακολουθώντας την πεπατημένη, διδάσκουν τον κανόνα της γραμματείας μας, από τον “Ερωτόκριτο” του Κορνάρου μέχρι τον Σολωμό και τον “Ερωτικό Λόγο” του Σεφέρη. Έχουν καταφέρει έτσι να χάσουν το φοιτητικό ενδιαφέρον και να συρρικνώσουν το κοινό τους. Στις ΗΠΑ, για να επιζήσει ένα μάθημα πρέπει να έχει φοιτητές, άρα πρέπει ο διδάσκων να βρει τρόπους να το κάνει ελκυστικό, ζωντανό και όχι απλώς να ακολουθεί τη διδακτέα ύλη. Αν ξεκινήσεις από τον Ερωτόκριτο, την Αναγέννηση, θα διδάξεις σε μια άδεια αίθουσα και του χρόνου το μάθημα θα έχει καταργηθεί».
Προσφορά και ζήτηση
Άρα, φταίνε οι Ευρωπαίοι που τα νεοελληνικά καταργούνται;
«Τα πανεπιστήμια βεβαίως δεν είναι ανθελληνικά, απλώς λειτουργούν με ορισμένους κανόνες προσφοράς και ζήτησης. Πολλοί συνάδελφοι, αντί να μάθουν να επικοινωνούν με τους δεκαοκτάχρονους, να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό για να προσελκύσουν νέους φοιτητές, πάνε στην Ελλάδα και ζητούν απίστευτα ποσά από υπουργεία και ιδρύματα.
Το ελληνικό κράτος γνωρίζει καλά εδώ και χρόνια σε τι ανοδική ή καθοδική πορεία είναι τα προγράμματα. Δυστυχώς, δίνει σε όλα περίπου την ίδια οικονομική ενίσχυση, και σε όσα είναι σε κρίση παραπάνω. Μήπως τα χρήματα αυτά έπρεπε να δοθούν στα προγράμματα που κάνουν αποδεδειγμένα δημιουργική δουλειά; Επιπλέον, θα έπρεπε να μας στέλνουν κάθε χρόνο οπτικοακουστικό υλικό, που δεν στοιχίζει τίποτα, από το “Δέκα” του Καραγάτση που προβλήθηκε πρόσφατα έως παλιές θεατρικές παραστάσεις».
Απόσπασμα από συνέντευξη του καθηγητή Βασίλη Λαμπρόπουλου στη συνεργάτιδα της εφημερίδας "Καθημερινή", Μαργαρίτα Πουρναρά